Statut DPS
- Postanowienia ogólne
- Cele i zadania Domu
- Prawa i obowiązki mieszkańców
- Organy zarządzające i nadzorcze
- Zasady gospodarki finansowej
- Postanowienia końcowe
Załącznik do Uchwały Nr XXXIX /55/06
Rady Powiatu Zduńskowolskiego
z dnia 30.06.2006 r.
STATUT DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W PRZATÓWKU
I. Postanowienia ogólne
§ 1
- Dom Pomocy Społecznej w Przatówku, zwany dalej „Domem”, jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Zduńskowolskiego o zasięgu ponadgminnym.
- Siedzibą Domu jest wieś Przatówek, gmina Szadek.
- Terenem działania Domu jest Powiat Zduńskowolski.
- Dom jest placówką stałego pobytu, przeznaczoną dla 100 osób przewlekle somatycznie chorych.
§ 2
Dom działa w szczególności na podstawie:
- Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym tekst jednolity (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.),
- Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
- Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U Nr 217, poz. 1837),
- Niniejszego statutu,
- Innych obowiązujących przepisów
§ 3
Dom nie posiada osobowości prawnej.
II. Cele i zadania Domu
§ 4
- Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności oraz w miarę możliwości, ich samodzielności.
- Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z obowiązującym standardem określonym przepisami prawa:
- w zakresie usług bytowych zapewniając:
- miejsce zamieszkania o odpowiedniej powierzchni wyposażone w niezbędne meble i sprzęty, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
- wyżywienie w ramach obowiązujących norm żywieniowych, z dostępnością podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę i możliwością wyboru zestawu posiłków, otrzymania posiłku dodatkowego i dietetycznego oraz spożywania posiłków w pokoju mieszkalnym,
- odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do pory roku i wymieniane w razie potrzeby,
- osobiste środki czystości, przybory toaletowe i inne przedmioty do higieny osobistej otrzymywane bądź wymieniane w miarę potrzeby;
- opiekuńcze, polegające na
- udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
- pielęgnacji i podnoszeniu sprawności,
- niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych mieszkańców;
- wspomagające, polegające na:
- organizacji terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
- możliwości korzystania przez mieszkańców z punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
- organizacji przez Dom świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwieniu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
- możliwości kontaktu z kapłanem i udziale w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
- zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
- stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną i środowiskiem,
- wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,
- pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
- działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości.
- w zakresie usług bytowych zapewniając:
- Zakres usług, o których mowa w ust. 2, ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca Domu.
- Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny przewidzianej w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
- W Domu mogą być udzielane mieszkańcom usługi pielęgnacyjne nie przewidziane w w/w przepisach, jeżeli wymagają tego potrzeby zdrowotne mieszkańców oraz pozwalają na to warunki i możliwości finansowe Domu.
- Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych.
III. Prawa i obowiązki mieszkańców
§ 4
Mieszkaniec Domu ma prawo do:
- korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom i uzyskiwania pełnej informacji o tych usługach,
- uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
- współdecydowania w sprawach dotyczących jego osoby,
- godnego traktowania,
- uzyskiwania pomocy w zapewnieniu sobie ochrony prawnej w przypadku stanu zdrowia uniemożliwiającego należytą dbałość o własne interesy,
- zgłaszania skarg i wniosków do kierownictwa Domu i organów samorządu mieszkańców,
- uczestnictwa w wyborach do samorządu mieszkańców i w pracach tegoż samorządu,
- odwiedzin krewnych i znajomych,
- uzyskiwania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkańców,
- przebywania poza Domem , po uprzednim zawiadomieniu kierownictwa Domu, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego.
§ 6
Obowiązkiem mieszkańca Domu jest przede wszystkim:
- dbałość, na miarę swoich możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i w swoim pokoju,
- przestrzeganie norm i zasad współżycia w Domu zgodnie z postanowieniami regulaminów przyjętych w Domu,
- dbałość o mienie Domu,
- współdziałanie z pracownikami Domu w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
- przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz należytego jego funkcjonowania,
- ponoszenie opłat za pobyt w domu zgodnie z treścią decyzji o odpłatności.
- obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.
IV. Organy zarządzające i nadzorcze
§ 7
- Domem kieruje, odpowiedzialny za jego działalność Dyrektor, zatrudniany przez Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego.
- Dyrektor wykonuje wobec pracowników Domu czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
- Dyrektor kieruje Domem przy pomocy:
- głównego księgowego,
- kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego.
- Dyrektor zobowiązany jest w szczególności do:
- tworzenia warunków do realizacji zadań Domu,
- reprezentowania Domu na zewnątrz,
- wydawania zarządzeń, instrukcji i poleceń służbowych,
- ustalanie rocznego planu finansowego,
- sporządzania rocznego sprawozdania z działalności Domu,
- zagwarantowania mieszkańcom przestrzegania ich praw poprzez:
- kształtowanie właściwego stosunku pracowników Domu do jego mieszkańców,
- zapoznania mieszkańców z ich uprawnieniami i obowiązkami oraz regulaminami Domu,
- informowania mieszkańców o możliwości złożenia do depozytu rzeczy wartościowych oraz prowadzenia rejestru depozytów,
- uzyskania od osób, u których nowo przybyły mieszkaniec ostatnio przebywał, wszelkich informacji dotyczących potrzeb, zachowań, postaw i nawyków oraz innych wiadomości o ważnych okolicznościach związanych z jego osobą
- utrzymywanie korespondencyjnego lub osobistego kontaktu z rodzinami mieszkańców Domu, a w przypadku braku rodziny – z innymi osobami interesującymi się mieszkańcem. Kontakt ten powinien polegać na bieżącym informowaniu o ważnych faktach dotyczących zmian w stanie zdrowia skierowaniu do szpitala lub sanatorium, czy też zamiarze przeniesienia do innego domu pomocy społecznej,
- utrzymywania stałego kontaktu z sądem opiekuńczym oraz opiekunami prawnymi i kuratorami częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionych mieszkańców Domu,
- zapewnienia warunków do godnego umierania i sprawienia zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.
§ 8
W Domu tworzy się następujące działy i referaty:
- Dział terapeutyczno – opiekuńczy,
- Referat finansowo - administracyjno – gospodarczy,
§ 9
- Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Przatówku sprawuje starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zduńskiej Woli.
- Nadzór nad realizacją zadań Domu w tym nad jakością działalności, oraz nad jakością usług, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami sprawuje wojewoda.
V. Zasady gospodarki finansowej
§ 10
- Dom jest jednostką budżetową Powiatu Zduńskowolskiego.
- Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan dochodów i wydatków
- Dom we własnym zakresie prowadzi księgowość, zgodnie z typowym planem kont dla jednostek budżetowych
- Jednostka może prowadzić rachunek dochodów własnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.
VI. Postanowienia końcowe
§ 11
Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora i przyjęty przez Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego.
Pobierz wersję PDF
Opublikował: Arkadiusz Gułaj
Publikacja dnia: 26.01.2012
Podpisał: Arkadiusz Gułaj
Publikacja dnia: 26.01.2012
Dokument z dnia: 23.01.2012
Dokument oglądany razy: 5 032