RSS
A A A

Dom Pomocy Społecznej w Przatówku

SmodBIP
szukaj

Statut DPS

 

Załącznik do Uchwały Nr XXXIX /55/06
Rady Powiatu Zduńskowolskiego
z dnia 30.06.2006 r.

 

STATUT DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ W PRZATÓWKU

 

I. Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Dom Pomocy Społecznej w Przatówku, zwany dalej „Domem”, jest jednostką organizacyjną pomocy społecznej Powiatu Zduńskowolskiego o zasięgu ponadgminnym.
  2. Siedzibą Domu jest wieś Przatówek, gmina Szadek.
  3. Terenem działania Domu jest Powiat Zduńskowolski.
  4. Dom jest placówką stałego pobytu, przeznaczoną dla 100 osób przewlekle somatycznie chorych.

§ 2

Dom działa w szczególności na podstawie:

  1. Ustawy z dnia 5 czerwca 1998r. o samorządzie powiatowym tekst jednolity (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz.1592 z późn. zm.),
  2. Ustawy z dnia 30 czerwca 2005r.o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz.2104 z późn. zm.),
  3. Ustawy z dnia 12 marca 2004r o pomocy społecznej (Dz.U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.),
  4. Rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U Nr 217, poz. 1837),
  5. Niniejszego statutu,
  6. Innych obowiązujących przepisów

§ 3

Dom nie posiada osobowości prawnej.

spis treści

 

II. Cele i zadania Domu

§ 4

  1. Celem Domu jest zapewnienie mieszkańcom warunków bezpiecznego i godnego życia, intymności, niezależności oraz w miarę możliwości, ich samodzielności.
  2. Dom świadczy podstawowe usługi zgodnie z obowiązującym standardem określonym przepisami prawa:
    1. w zakresie usług bytowych zapewniając:
      • miejsce zamieszkania o odpowiedniej powierzchni wyposażone w niezbędne meble i sprzęty, sprzątane w miarę potrzeby, nie rzadziej niż raz dziennie,
      • wyżywienie w ramach obowiązujących norm żywieniowych, z dostępnością podstawowych produktów żywnościowych przez całą dobę i możliwością wyboru zestawu posiłków, otrzymania posiłku dodatkowego i dietetycznego oraz spożywania posiłków w pokoju mieszkalnym,
      • odzież i obuwie odpowiedniego rozmiaru, dostosowane do pory roku i wymieniane w razie potrzeby,
      • osobiste środki czystości, przybory toaletowe i inne przedmioty do higieny osobistej otrzymywane bądź wymieniane w miarę potrzeby;
    2. opiekuńcze, polegające na
      • udzielaniu pomocy w podstawowych czynnościach życiowych,
      • pielęgnacji i podnoszeniu sprawności,
      • niezbędnej pomocy w załatwianiu spraw osobistych mieszkańców;
    3. wspomagające, polegające na:
      • organizacji terapii zajęciowej w pracowniach terapii,
      • możliwości korzystania przez mieszkańców z punktu bibliotecznego oraz prasy codziennej,
      • organizacji przez Dom świąt, uroczystości okazjonalnych oraz umożliwieniu udziału w imprezach kulturalnych i turystycznych,
      • możliwości kontaktu z kapłanem i udziale w praktykach religijnych zgodnie z wyznaniem mieszkańca,
      • zapewnieniu warunków do rozwoju samorządności mieszkańców,
      • stymulowaniu nawiązywania, utrzymywania i rozwijania kontaktów z rodziną i środowiskiem,
      • wspieraniu działania na rzecz lokalnego środowiska,
      • pomocy w umożliwieniu podjęcia pracy, szczególnie mającej charakter terapeutyczny,
      • działaniu zmierzającym do usamodzielnienia mieszkańca, w miarę jego możliwości.
  3. Zakres usług, o których mowa w ust. 2, ustala się uwzględniając indywidualne potrzeby i możliwości psychofizyczne mieszkańca Domu.
  4. Dom umożliwia i organizuje mieszkańcom korzystanie z przysługujących świadczeń zdrowotnych oraz pokrywa opłaty ryczałtowe i częściową odpłatność do wysokości limitu ceny przewidzianej w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia
  5. W Domu mogą być udzielane mieszkańcom usługi pielęgnacyjne nie przewidziane w w/w przepisach, jeżeli wymagają tego potrzeby zdrowotne mieszkańców oraz pozwalają na to warunki i możliwości finansowe Domu.
  6. Dom zapewnia mieszkańcom bezpieczne przechowywanie środków pieniężnych i przedmiotów wartościowych.

spis treści

 

III. Prawa i obowiązki mieszkańców

§ 4

Mieszkaniec Domu ma prawo do:

  1. korzystania z wszelkich usług świadczonych przez Dom i uzyskiwania pełnej informacji o tych usługach,
  2. uzyskiwania stosownej pomocy w zaspokajaniu swoich potrzeb,
  3. współdecydowania w sprawach dotyczących jego osoby,
  4. godnego traktowania,
  5. uzyskiwania pomocy w zapewnieniu sobie ochrony prawnej w przypadku stanu zdrowia uniemożliwiającego należytą dbałość o własne interesy,
  6. zgłaszania skarg i wniosków do kierownictwa Domu i organów samorządu mieszkańców,
  7. uczestnictwa w wyborach do samorządu mieszkańców i w pracach tegoż samorządu,
  8. odwiedzin krewnych i znajomych,
  9. uzyskiwania wyjaśnień w sprawach przepisów regulujących zasady współżycia mieszkańców,
  10. przebywania poza Domem , po uprzednim zawiadomieniu kierownictwa Domu, a w szczególnych przypadkach po uzyskaniu zgody sądu opiekuńczego.

§ 6

Obowiązkiem mieszkańca Domu jest przede wszystkim:

  1. dbałość, na miarę swoich możliwości, o higienę osobistą, wygląd zewnętrzny oraz porządek w swoich rzeczach i w swoim pokoju,
  2. przestrzeganie norm i zasad współżycia w Domu zgodnie z postanowieniami regulaminów przyjętych w Domu,
  3. dbałość o mienie Domu,
  4. współdziałanie z pracownikami Domu w zaspokajaniu swoich podstawowych potrzeb,
  5. przyczynianie się do dobrej atmosfery w Domu oraz należytego jego funkcjonowania,
  6. ponoszenie opłat za pobyt w domu zgodnie z treścią decyzji o odpłatności.
  7. obowiązki mieszkańców Domu nie mogą być nadmierne w stosunku do ich możliwości.

spis treści

 

IV. Organy zarządzające i nadzorcze

§ 7

  1. Domem kieruje, odpowiedzialny za jego działalność Dyrektor, zatrudniany przez Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego.
  2. Dyrektor wykonuje wobec pracowników Domu czynności w sprawach z zakresu prawa pracy,
  3. Dyrektor kieruje Domem przy pomocy:
    1. głównego księgowego,
    2. kierownika działu terapeutyczno-opiekuńczego.
  1. Dyrektor zobowiązany jest w szczególności do:
    1. tworzenia warunków do realizacji zadań Domu,
    2. reprezentowania Domu na zewnątrz,
    3. wydawania zarządzeń, instrukcji i poleceń służbowych,
    4. ustalanie rocznego planu finansowego,
    5. sporządzania rocznego sprawozdania z działalności Domu,
    6. zagwarantowania mieszkańcom przestrzegania ich praw poprzez:
      • kształtowanie właściwego stosunku pracowników Domu do jego mieszkańców,
      • zapoznania mieszkańców z ich uprawnieniami i obowiązkami oraz regulaminami Domu,
      • informowania mieszkańców o możliwości złożenia do depozytu rzeczy wartościowych oraz prowadzenia rejestru depozytów,
      • uzyskania od osób, u których nowo przybyły mieszkaniec ostatnio przebywał, wszelkich informacji dotyczących potrzeb, zachowań, postaw i nawyków oraz innych wiadomości o ważnych okolicznościach związanych z jego osobą
      • utrzymywanie korespondencyjnego lub osobistego kontaktu z rodzinami mieszkańców Domu, a w przypadku braku rodziny – z innymi osobami interesującymi się mieszkańcem. Kontakt ten powinien polegać na bieżącym informowaniu o ważnych faktach dotyczących zmian w stanie zdrowia skierowaniu do szpitala lub sanatorium, czy też zamiarze przeniesienia do innego domu pomocy społecznej,
      • utrzymywania stałego kontaktu z sądem opiekuńczym oraz opiekunami prawnymi i kuratorami częściowo lub całkowicie ubezwłasnowolnionych mieszkańców Domu,
      • zapewnienia warunków do godnego umierania i sprawienia zmarłemu mieszkańcowi pogrzebu zgodnie z jego wyznaniem i miejscowymi zwyczajami.

§ 8

W Domu tworzy się następujące działy i referaty:

  1. Dział terapeutyczno – opiekuńczy,
  2. Referat finansowo - administracyjno – gospodarczy,

§ 9

  1. Nadzór nad działalnością Domu Pomocy Społecznej w Przatówku sprawuje starosta przy pomocy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie w Zduńskiej Woli.
  2. Nadzór nad realizacją zadań Domu w tym nad jakością działalności, oraz nad jakością usług, a także nad zgodnością zatrudnienia pracowników z wymaganymi kwalifikacjami sprawuje wojewoda.

spis treści

 

V. Zasady gospodarki finansowej

§ 10

  1. Dom jest jednostką budżetową Powiatu Zduńskowolskiego.
  2. Podstawą gospodarki finansowej jest roczny plan dochodów i wydatków
  3. Dom we własnym zakresie prowadzi księgowość, zgodnie z typowym planem kont dla jednostek budżetowych
  4. Jednostka może prowadzić rachunek dochodów własnych zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

spis treści

 

VI. Postanowienia końcowe

§ 11

Szczegółową organizację i działanie Domu określa Regulamin Organizacyjny opracowany przez Dyrektora i przyjęty przez Zarząd Powiatu Zduńskowolskiego.

spis treści

 

Pobierz wersję PDF



Opublikował: Arkadiusz Gułaj
Publikacja dnia: 26.01.2012
Podpisał: Arkadiusz Gułaj
Dokument z dnia: 23.01.2012
Dokument oglądany razy: 5 032